Levél Angliából - week 17

2010.12.06. 23:56

 

Kultúrák-népek-szokások #7: Angolok (jó, csak a lakótársak erejéig)

A konyhában ma is gazdagabb lettem 2 perc alatt három új információval, melyről eddig nem tudtam, de persze túlzok egy kicsit, valójában mind a három egy tényt erősített bennem, hogy a külvilág tökéletlen angol kommunikációja folytán hajlamosak azt hinni az angolok (a többi anglofonról nem tudok egyelőre nyilatkozni) hogy hülyék is vagyunk, csak mert nem tudjuk kifejezni magunkat rendesen. Na most erre csak egy gyors példa, hogy Jenny szerint hülyeség, hogy a teflon káros lenne, amikor úgy néz ki a serpenyő mintha drótkefével mosogatták volna el - nem, biztos az van, hogy nálunk ott Magyarországon mást használnak a serpenyőkészítéshez, és az lehet, hogy káros. Szóval ilyenkor úgy kicsit nehéz felvenni a ritmust, és megtalálni hirtelen a megfelelő szavakat, amelyekkel finoman, udvariasan, de határozottan az ember a másik tudtára tudja adni, hogy barom. Szépen, indirekt nyelvi eszközökkel, megfelelő hangsúllyal, szarkazmussal, költői túlzással, ami olyan jól működik az anyanyelven.

Vissza arra, amit ma tudtam meg, és amiért megint fájt, hogy a nyelvi eszköztáramból hiányzik még ez a rugalmasság, kifinomultság, nem beszélve a szókincsről és gyorsaságról:

- szóval akkor itt UK-ben szóba sem kerül a télapó téma 6-án?

- méééér, hol kerül szóba?

- nálunk mindenképp, de szerintem a német tájakon is

- és akkor mit ünnepeltek 25-én?

- hát leginkább Jézus születését...

- ami hülyeség, mert az húsvétkor volt!

- háá..nem teljesen, akkor feszítették keresztre a szerencsétlent, nem akkor született..., a Mikulást azért ünnepeljük ilyenkor, merthogy valójában egy püspök, vagy bíboros volt a tag anno, vagy ilyesmi, és ezen a napon van a szent ünnepe, mármint a névnapja..

- azt nem tudom, de azt igen, hogy egy csomó család meg egyáltalán nem ünnepli, mert egy pedofil volt; végülis ezért adott ajándékot a gyerekeknek!!

- hááááá...neeem teljesen volt így ez se szerintem, mert a legenda szerint a szegény családoknak hagyott ajándékot az öreg, mert a keresztény...

- mert én is keresztény vagyok, meg vagyok keresztelve, még gyerekkoromban megkereszteltek, aztán az meg má' milyen, hogy nem is tudtam akkor még dönteni erről...

- hát, a szokások már csak ilyenek...szóval akkor római katolikus vagy?

- én?? már mér' lennék? Keresztény vagyok...az két teljesen különböző dolog.

- aha, én úgy tudom, hogy a kereszténység az egy szélesebb fogalomkör, és az anglikán egyh...

- mer' a rokonaink például római katolikusok, mi meg keresztények vagyunk.

- jó, hát Jenny akkor szerintem te anglikán vagy, mert...

- see you later

- yeahh...see you

 

Hát, így megy ez valahogy, nehéz felvenni a ritmust. Az észosztás nagyon megy úgy általában, és néha extrán idegesítő ebben egy hat éves beszédkészségével részt venni. Merthogy ők pörgetik kegyetlenül, nincs idő keresni a szavakat, pláne igeidőket, ugye. Szóval ilyen általános rálátással a dolgokra engem néha azért lefáraszt, hogy a világ nagy kérdéseiről is tudnak előadást tartani 3 percben. (ez már Andy volt a világot irányító csúnya rossz csoportról) Azért háromban, mert gondolom pont annyi volt a youtube-on a kisfilm, ami az adott összeesküvés-elméletet taglalta. Erre van idejük meg igényük. Én nem bánom, ha valaki egy jó kis összeesküvés-elméletet feldob, mondjuk hogy a világot tulajdonképp egy maroknyi hód irányítja az Eiffel-torony tetejéről az IMF-et felhasználva, és kis programozott duracellnyuszik vezetik nekik a minihelikoptereket, amikkel élelmet szállítmányoznak maguknak a magasba a közeli francia pékségből elcsenve (ott csak 'pékség'), mert lehet az érdekes gondolatmenet. De azért két dolgot kérnék: egyrészt legalább nagyjából tudja, hogy miről van szó, (mi az a hód, vagy az IMF pl.) másrészt ne tálalja kész tényként, csak mert ő maga, a sajjjját két szemével látta a sajjjjááát képernyőjén. Az attól még nem lesz tény. Nnnnna. Köszönöm.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tornasor.blog.hu/api/trackback/id/tr982498456

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kvera 2010.12.07. 13:14:32

Nagyon együtt tudok érezni ezzel a hogyan mondjam el neki egy perc alatt, hogy tök hülye, amikor engem néz tök hülyének mert nem igazán tudom kifejezni magam annyira szofisztikáltan mint anyanyelvünkön.
Bár még Télapót megemlíthetted volna neki, mert olyan országot is ismerünk ahol az öreg Télapó lepte meg a kicsiket és nagyokat.

robber-fly 2010.12.07. 13:53:43

@kvera: ja, persze, volt erről is szó, meg hogy a kettő összemosódott kicsit, és hogy egyikből lett a másik, miazmás...de miután kényelmetlen lett volna egy bírósági írnokot is kerülgetni a konyhában, ezért most nem hívtunk. Így csak fejből jegyeztem le tömören a lényeget...

konyec75 2010.12.09. 10:40:12

Lehet, hogy inkább intellektuális különbségről van szó, mint kultúrálisról..
süti beállítások módosítása